Hoe meet je eigenlijk de kwaliteit van je Voorscholen? Die vraag wordt ons regelmatig gesteld. Allereerst is er de GGD. Die kijkt naar allerlei aspecten: veiligheid en gezondheid, onze accommodaties, of de medewerkers de juiste diploma’s hebben en of wij ons pedagogisch beleid opgesteld hebben én inzetten. Kortom, of wij onze zaken goed op orde hebben.
Belangrijke zaken want ons pedagogisch beleid is een uitwerking van onze missie en visie. Wij ondersteunen de kleine Amsterdammer met een kansrijke start. Wij stimuleren kansen en ontwikkeling en zijn tegelijkertijd de professionals waar ouders terecht kunnen voor advies en al hun vragen.
Maar dat zegt niet alles. We willen ook graag ervaringsbeoordelingen. Dus vragen we het rechtstreeks aan de één-na belangrijkste doelgroep: de ouders (de belangrijkste zijn natuurlijk de kinderen, dat spreekt voor zich!). Dat doen wij met de VerbeterMeter. Een tool die speciaal in de kinderopvang de klanttevredenheid meet. Ouders vragen wij vanaf het intakegesprek tot het moment dat het contract afloopt één keer per jaar een evaluatie in te vullen. We vragen ouders ons te beoordelen op, onder andere, onze aandacht voor de ontwikkeling van hun kind (taal, creativiteit, zelfstandigheid) en het aanbod van spelmateriaal.
Iedere maand zien wij hoe wij het doen in de ogen van de ouders. Daar halen wij belangrijke informatie uit. Zo zagen wij aan onze score op een aantal locaties dat we iets aan de hygiëne moesten doen wat betreft een latere verschoonronde, zodat kinderen met een schone luier naar huis gaan.
Daarnaast lezen we mooie woorden als ‘een liefdevolle en gezellige omgeving met lieve begeleidsters die het welzijn van de kinderen altijd op 1 zetten’ en ‘het was een warm en probleemoplossende omgeving. Ik ben erg dankbaar voor alle tips en hulp’. Successen waar wij vaak te bescheiden mee zijn om ze te delen.
De VerbeterMeter geeft een totaalcijfer en dat is op dit moment een dikke 8,3! Daarmee zitten we met onze Dynamo Voorscholen bóven de benchmark, die ligt op 8, én hebben wij de VerbeterMeter Award ontvangen. Terecht toch dat wij trots zijn?